De volgende stap in opvoeden

Edith Steijns


Nederlands | 14-01-2016 | 303 pagina's

9789082443608

Paperback / softback


€ 29,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Retour mogelijk binnen 30 dagen na levering

   Gratis geleverd vanaf € 20,00




Korte beschrijving/Annotatie

Opvoeden is in belang van het kind, doen wat nodig is voor zijn ontwikkeling, zodat het kind steeds zelfstandiger wordt en vanuit zijn potentie gaat leven. Alle volwassenen die betrokken zijn bij de opvoeding hebben een rol in deze ontwikkeling. Opvoeden is een ingewikkelde taak. Kinderen spiegelen volwassenen in hun eigen vermogen en onvermogen in het leven. Opvoeden is en blijft mensenwerk. Wat werkt voor dit unieke kind. Vanuit tien jaar ervaring in begeleiding van vele honderden kinderen heeft Steijns gezien dat een emotionele balans de basis is voor de ontwikkeling van een kind. Ouders geven opvoeding op de manier hoe ze zelf hun opvoeding hebben genoten of juist op een tegenovergestelde wijze. Jouw persoonlijke volgende stap in opvoeden zetten. Anders kijken, anders denken, anders reageren. Het vraagt lef en veel verwondering om anders naar opvoeden te kijken. Niet het model van onderdrukking en gehoorzamen, maar het model van geloof in een kind, van oprechte hoop hebben dat het kind stap voor stap het zelf kan. Anders denken is de weg naar verandering in opvoeden. Het kind serieus nemen in het verhaal dat het heeft. Dit boek begeleidt de opvoeder thuis, op school of op welke plek dan ook, om in contact te gaan met het kind. Het boek onderscheidt acht stappen, die een richtlijn geven aan je eigen pad in opvoeden. Hoe kun jij sturen in het proces van opvoeden?

Tekst achterflap

Veel opvoeders, waaronder ouders en leerkrachten, worstelen op het vlak van opvoeding met het thema; waar begrens ik een kind en waar geef ik het de ruimte. Methodes in opvoeden die
uitgaan van straffen en belonen worden veelal ervaren als niet duurzaam en verliezen vaak na enige tijd hun werking.
Het doel van opvoeden is om een kind te begeleiden naar zelfstandigheid. De verschillende fasen in de ontwikkeling van een kind vragen van de opvoeder om per situatie af te stemmen in het geven van begrenzing en sturing. De zoektocht naar de juiste grens is vaak een bron van frustratie en een uitdaging voor de opvoeder. Wat helpt nu wel blijvend als het om opvoeden en begeleiding van kinderen gaat. Hoe bereik je meer harmonie in het gezin, in de klas en bij jezelf als opvoeder.
“De volgende Stap in Opvoeden” beschrijft de verschillende ontwikkelingen van het kind,alsmede de ruimte en grenzen die het in de verschillende fasen nodig heeft. Het boek beschrijft het belang van de emotionele balans, alsmede de belangrijke rol van opvoeders daarbij. Als een opvoeder zelf niet in balans is, kan dit invloed hebben voor de balans van een kind. Het boek biedt inzichten, geeft voorbeelden en handreikingen waardoor het praktisch toepasbaar is. De auteur stelt het kind en zijn ontwikkeling centraal. Ze benadrukt het belang van samenwerking
van alle opvoeders in de begeleiding van kinderen. Op die wijze kan de potentie van een kind tot
ontwikkeling komen. Dit is in de visie van de auteur een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

Het beschreven TOL-model is door Edith
Steijns ontwikkeld op basis van haar inzichten en ervaringen van de afgelopen jaren. Het model beschrijft de ontwikkelzones waar ieder mens, dus ook ieder kind, doorheen gaat in zijn ontwikkeling. Een kind kan ontwikkelen als het emotioneel in balans is. Vanuit die balans komt een kind sociaal,
cognitief en fysiek tot optimale groei.

Edith Steijns (1971) maakte in 2005 de overstap van het bedrijfsleven naar het begeleiden van kinderen. Inmiddels begeleidt ze ruim tien jaar kinderen, ouders, leerkrachten, klassen en
scholen bij opvoedings- en leervraagstukken. Ze heeft haar eigen praktijk en daarnaast een samenwerkingsverband vanuit Treen
je Breen, voor het begeleiden van scholen en het uitdragen van de visie van dit boek middels lezingen, workshops en trainingen in integratief opvoeden.

Inhoudsopgave

1 De volgende stap in opvoeden Balans, thuis en op school 6 Dankwoord 8 Voorwoord 10 Inleiding 12 De opbouw van dit boek Deel I 15 Balans, thuis en op school 16 §1.1 Wat is de volgende stap in opvoeden 18 Wat wordt verstaan onder opvoeden 20 Emotionele balans 20 Sturen en begrenzen 21 Spiegelen 23 Kinderen leren door na te doen 25 Het TOL-model de eerste verkenning 26 Belang van het kind 30 §1.2 Opgroeien In balans 34 §1.2.1 Zones van ontwikkeling 36 De Comfortzone 38 De Ontwikkelzone 40 De Paniekzone 44 §1.2.2 De Tol 47 Positieve emoties of positiviteit 52 Negatieve emoties of negativiteit 56 Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 60 §1.2.3 Sturen en spiegelen, thuis en op school 65 Sturing vanuit de cirkel van invloed 66 Afbakenen als vorm van sturing 68 Betekenis geven als vorm van sturing 70 Prikkelen als vorm van sturing 73 Ondersteunen als vorm van sturing 74 Navigeren als vorm van sturing 78 Spiegeling vanuit de cirkel van invloed 83 Spiegelen of contraspiegelen 86 Het nut van spiegelen in de opvoeding 90 De opvoeder is vroeger zelf ook gespiegeld 93 De spiegel die de opvoeder wil zijn 96 §1.2.4 De potentie van het kind herkennen en aanmoedigen 103 Dit is niet wie ik daadwerkelijk ben 106 De potentie van laatbloeiers wordt niet gezien als we focussen op talenten 111 Eigen potentie kan niet tot bloei komen in een opgelegd klimaat 113 Ieder mens wil zijn potentie leven Deel II 117 De volgende stappen in gebalanceerd opvoeden Stap voor stap naar zelfstandigheid 118 §2.0 De stappen door je eigen verandering 120 Waarom tips en trucs niet werken 121 Waar wel de verandering zit 124 §2.01 De acht stappen naar verandering in de opvoeding 128 §2.0.2 De vier verdiepingsniveaus om de stappen te integreren 132 §2.1 De stap van CONTACT 134 Complimenten geven 139 Erkenning geven 141 De kracht van erkenning ervaren 148 §2.2 De stap van AFSTEMMING 151 Afstemmen is een toverwoord 151 Vanuit macht ontstaat geen afstemming 152 Door afstemming en contact maken wordt het kind rustig 155 Reacties zonder afstemming 155 Het kind is de beste pedagoog 157 Afstemmen in onderwijs 159 Afstemmen op de verschillende niveaus van de Tol 168 §2.3 De stap van VEILIGHEID 170 Hechting, de basis van de toekomst 170 Veilige en onveilige hechting 173 Wijsheden voor de stap van Veiligheid 174 Disbalans doordat onveiligheid in stand wordt gehouden 180 §2.4 De stap van ZELFORGANISATIE 182 Relaties tussen opvoeders en kinderen bieden kansen 183 Help jezelf eerst 183 Het verdrag van de rechten van het kind 184 Het belang van het kind 186 Leer de stap van zelforganisatie zetten 188 Jouw eigen Kernkwaliteiten ontdekken 204 §2.5 De stap van VOORLEVEN 207 De invloed van de opvoeding op iemands volwassenleven 209 Onbewust voorleven voelt het kind ook 210 Kinderen hebben een haarscherp geheugen 211 Machteloosheid roept nog meer boosheid op 212 Opvoeden is een co-creatie tussen ouder en kind 213 Emoties worden ook voorgeleefd 216 §2.6 De stap van ONTSCHULDIGEN 218 Schuld en schaamte voelen 219 Het nut van schuld en schaamte 222 Van schuld naar ontschuldigen 223 Straffen en schuldig voelen 228 Als schuld overgaat in schaamte 231 Schuld, schaamte en faalangst 232 De volgende stappen kun je nemen om een kind te ontschuldigen 234 §2.7 De stap van WISSELLEEFTIJDEN 236 De emoties van volwassenen kunnen het kind uit evenwicht brengen 236 Vanuit wisselleeftijden het kind weer in balans brengen 237 Wat zijn wisselleeftijden 239 De worsteling van een kind in zijn ontwikkeling 240 Hoe het kind te begeleiding in zijn ontwikkeling 242 §2.8 De stap naar ONTWIKKELING 244 De facetten van de Tol 244 Afstemming op de ontwikkeling 245 De ontwikkelingsfases van het kind 270 Onderwerpen in Ontwikkeling waar opvoeders vragen over hebben Deel III 279 Opvoeden is een behoorlijke klus die iedereen kan leren 280 §3.1 Opvoeden in Utopia 284 §3.2 Opvoeding, thuis en op school, nu anders bekeken 288 Noten 292 Bronnen 296 Register over opvoeden

Details

EAN :9789082443608
Auteur: 
Uitgever :Treen je Breen
Publicatie datum :  14-01-2016
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :243 mm
Breedte :173 mm
Dikte :23 mm
Gewicht :876 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :303
Keywords :  contact met kind;grenzen;hechting;ontwikkeling school;ontwikkeling thuis;opvoeden;opvoeding;potentie kind;voorleven en spiegelen;wisselleeftijden;zelforganisatie opvoeders