Paul, ons hoogbegaafde wonderkind

Laura Groebbé


Nederlands | 22-06-2018 | 212 pagina's

9789082368376

Hardback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 35,50

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Retour mogelijk binnen 30 dagen na levering

   Gratis geleverd vanaf € 20,00




Korte beschrijving/Annotatie

De hoogbegaafde Paul vertelt over hoe hij als hoogbegaafde de wereld ervaart en waar hij tegenaan gelopen is op de peuterschool, basisschool en thuis met zijn streberige ouders.

Tekst achterflap

“Ik zal beginnen met mijn levensverhaal, als je mijn leven überhaupt een leven kan noemen. Een leven zonder hart is geen leven. Een leven zonder gevoel is zo goed als dood. Of ben ik nu weer te pessimistisch? Dat krijg ik altijd van mijn ouders te horen: Paul, wat ben je toch een doemdenker, een typisch kenmerk van hoogbegaafdheid! Doemdenker of niet, nadat je mijn verhaal gelezen hebt, mag je dat zelf beoordelen!” Zo begint de hoogbegaafde Paul te vertellen over hoe hij als hoogbegaafde de wereld heeft ervaren en waar hij tegenaan gelopen is op de peuterschool, basisschool en thuis met zijn streberige ouders. Dit humoristische verhaal zal zeer herkenbaar zijn voor hoogbegaafde kinderen en hun begeleiders. Hoogbegaafde mensen ervaren de wereld om hen heen anders dan de meeste mensen. Ze voelen zich dan ook vaker alleen en onbegrepen, waardoor ze sociaal-emotionele blokkades kunnen ervaren en zelfs probleemgedrag kunnen ontwikkelen. Vaak zijn de aanleidingen voor zulke blokkades in het geheel niet hoogdravend en zwaar, maar gelegen in dagelijkse misverstanden in de communicatie: men begrijpt elkaars bedoelingen en gevoeligheden niet. Door hoogbegaafdheid in eerste instantie te benaderen als een communicatieprobleem met de omgeving en door je te verdiepen in de situaties waardoor blokkades ontstaan zijn heel veel van die blokkades weg te nemen. Door op een goede manier te communiceren met hoogbegaafde mensen én hun omgeving lukt het om tot de kern van blokkades te komen en deze op te ruimen en te voorkomen. Bij La Luna gebruiken we deze benadering met veel succes. Dit boek is een neerslag van onze benadering en de ideeën erachter. Het is geen hoogdravende theoretische uiteenzetting, maar een verhelderende en praktische uitleg over hoe wij hoogbegaafdheid zien en hoe we mensen, die problemen ervaren, helpen. Het is een boek met veel humor, casussen, praktijksituaties en gespreksvoorbeelden waarmee kinderen, ouders en begeleiders aan de slag kunnen. Het boek is in eerste instantie geschreven voor kinderen en hun ouders en begeleiders, maar het is leerzaam voor eenieder die met hoogbegaafdheid te maken heeft.

Slogan/Promotie

Hoogbegaafde mensen ervaren de wereld om hen heen anders dan de meeste mensen. Ze voelen zich dan ook vaker alleen en onbegrepen, waardoor ze sociaal-emotionele blokkades kunnen ervaren en zelfs probleemgedrag kunnen ontwikkelen. Vaak zijn de aanleidingen voor zulke blokkades in het geheel niet hoogdravend en zwaar, maar gelegen in dagelijkse misverstanden in de communicatie: men begrijpt elkaars bedoelingen en gevoeligheden niet. Door hoogbegaafdheid in eerste instantie te benaderen als een communicatieprobleem met de omgeving en door je te verdiepen in de situaties waardoor blokkades ontstaan zijn heel veel van die blokkades weg te nemen. Door op een goede manier te communiceren met hoogbegaafde mensen én hun omgeving lukt het om tot de kern van blokkades te komen en deze op te ruimen en te voorkomen. Dit humoristische verhaal zal zeer herkenbaar zijn voor hoogbegaafde kinderen en hun begeleiders.

Biografie

Laura heeft gedurende 16 jaar gewerkt als leerkracht en hoogbegaafdheidcoördinator op een basisschool. In 2006 behaalde ze het ECHA diploma aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In Laura's optiek is 'hoogbegaafdheid' vooral een communicatieprobleem: hoogbegaafde kinderen begrijpen de taal van anderen niet en visa versa. Vandaar ook dat zij de methodiek 'Wereldtaal' ontwikkeld heeft, waarmee men inzicht krijgt in gedrag en handelen van zichzelf en anderen. Tevens is zij de auteur van het boek 'Denken is leuk'. In dit boek krijgen ouders en leerkrachten inzicht in het denkproces van hoogbegaafde kinderen en krijgen ze handvaten aangeboden hoe om te gaan met hoogbegaafde kinderen. 'Het is enorm dankbaar werk om kinderen weer te laten geloven in zichzelf en hun talenten!'

Inhoudsopgave

Voorwoord Mijn verhaal Hoofdstuk 1. Ik ga niet meer naar de crèche - pagina 19 1.1 De beleving van het hoogbegaafde kind 1.2 Overlevingsgedrag en aanpak Hoofdstuk 2. Red de brandnetel 2.1 Opvoeden met visie 2.2 Overlevingsgedrag en aanpak Hoofdstuk 3. Ik wil mijn verjaardag terug 3.1 Blokkades op sociaal-emotioneel gebied 3.2 Overlevingsgedrag en aanpak Hoofdstuk 4. De een zijn door is de ander zijn brood 4.1 Complete blokkadestand: 'het ravijngevoel' 4.2 Overlevingsgedrag en aanpak Hoofdstuk 5. Mijn zomervakantie is een grote nachtmerrie 5.1 In balans zijn met hart en hoofd 5.2 Overlevingsgedrag en aanpak Hoofdstuk 6. Mijn eigen weg... Tot slot... Dankwoord

Details

EAN :9789082368376
Auteur: 
Uitgever :Vrije Uitgevers, De
Publicatie datum :  22-06-2018
Uitvoering :Hardback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :246 mm
Breedte :174 mm
Dikte :22 mm
Gewicht :683 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :212